Abonneren  Inloggen
Van onze partner Sidekix

Waar is Print in de customer journey?

21 april 2022

Wanneer je googelt naar print en customer journey is het aantal zoekresultaten enorm, alleen ontbreekt vaak het element print. Veel merken en organisaties zien de customer journey uitsluitend als een online proces. Onterecht. Er zijn niet veel drukkers en printers die zich bezighouden met de reis van hun klanten, laat staan de klantreis van de klanten van hun klanten. Een gemiste kans vindt Sidekix.

Meten

Het voordeel van de online customer journey is dat je alles kunt meten. De conversie op een e-mailing, het sitebezoek, interacties op social media etc. Het nadeel van de online customer journey is juist dat je alles kunt meten. Met als gevolg dat je stuurt op cijfers en teveel door-analyseert en de klant als statistiek gaat zien en de authenticiteit van je merkverhaal verloren gaat.

PDF of gedrukte catalogus

Met print als communicatiekanaal in de customer journey is meten een stuk lastiger. Maar daar gaat het niet alléén om. Het gaat ook om emotie en communicatiekracht. En daar scoort print veel beter. In de gebruiksfase van een product of dienst, waarin je vooral stuurt op klanttevredenheid en loyaliteit, werkt print vaak erg goed. Een goed voorbeeld is een grote hotelketen die de gasten tijdens hun verblijf, in de gebruiksfase dus, verraste met een mooi gedrukte en gepersonaliseerde boodschappentas. In deze tas zaten allerlei handige verblijfsartikelen én een gepersonaliseerde kaart met vragen over de dienstverlening van het hotel. Dat leidde tot veel hogere klanttevredenheid scores dan de standaard “bedank voor uw bezoek” e-mail met online vragenlijst.

Een ander voorbeeld van de kracht van print in de oriëntatiefase van de customer journey zie je bij de aanschaf van een nieuwe keuken of badkamer. Hartstikke handig als je de catalogus online kunt aanvragen. Alleen de conversie naar het daadwerkelijke winkelbezoek, de overwegingsfase, is een stuk hoger als je een gedrukte catalogus opstuurt vergeleken met het versturen van een bladerbare pdf.

Korting of toegevoegde waarde

Om je echt te kunnen onderscheiden als drukker, printer of DM bureau is het verstandig om je te verdiepen in de customer journey. In welke fase biedt juist print meer toegevoegde waarde en versterkt het de online kanalen? Dat praat een stuk prettiger dan weer meer korting weggeven om de order binnen te halen. Benieuwd wat Sidekix voor je kan betekenen? Neem dan contact met ze op.