Homedecobeurs Heimtextil
Van 10 tot en met 13 januari vindt in Frankfurt Heimtextil plaats. Deze beurs richt zich op inkopers en designers van ‘home decoration’. Een groot deel van het getoonde wordt bedrukt geleverd of kan regionaal bedrukt en geprint worden. Met name dat laatste, het printen van home deco-materialen, is een groeimarkt.
Tijdens de eenmalige Heimtextil zomereditie in 2022, bleek de grote behoefte van de branche aan persoonlijke ontmoetingen, voelbare indrukken en creatieve inbreng. Vandaar dat de organisatie volop inzet op de nieuwe reguliere editie, de post-covid editie begin deze maand. Meer dan 2.200 internationale exposanten uit 50 landen hebben zich aangemeld voor het evenement.
Internationale vakbeurs voor woon- en contracttextiel
Heimtextil presenteert een wereldwijd scala aan productinnovaties op het gebied van textielinterieurdesign. Als toonaangevende wereldwijde vakbeurs brengt het ook marktveranderingen in kaart met focusthema's op Interior.Architecture.Hospitality. Ofwel het productassortiment voor interieurontwerpers en hospitality-experts, en op de megatrends duurzaamheid en gezond slapen - en is de belangrijkste trend platform voor textielmaterialen en textielontwerp.
Duurzaamheid
Thematisch zal het overkoepelende thema duurzaamheid ook duidelijk zichtbaar zijn op Heimtextil 2023. Met de exposantengids "Green Directory" en het "Green Village", dat een platform biedt voor discussie met de aanbieders, biedt Heimtextil belangrijke punten van oriëntatie in de jungle van het vele duurzame aanbod. Ook de populaire beursrondleidingen "Green Tours" zullen geïnteresseerde bezoekers weer meenemen naar geselecteerde exposanten om meer te weten te komen over hun duurzaamheidsstrategie en hun producten. Last but not least zal de indrukwekkende "Future Materials Library" opnieuw gepresenteerd worden als onderdeel van de Trend Space op Heimtextil 2023.
Materiaalinnovaties
De internationale collectie materiaalinnovaties in de interieursector wordt samengesteld door het futurebureau FranklinTill, dat ook verantwoordelijk is voor het concept van de Trend Space op Heimtextil 2023. Het spectaculaire design- en trendgebied zal daar het decor vormen voor Heimtextil Trends 23/24, dat vooraf zal worden ontwikkeld door de internationale ontwerpbureaus stijlinstituut amsterdam (Nederland), FranklinTill (Groot-Brittannië) en SPOTT Design & Business (Denemarken).
Textiles Matter
Onder de titel "Textiles Matter" zet Heimtextil Trends 23/24 de norm voor de toekomstgerichte en duurzame textielinrichting van morgen. De focus ligt met name op het onderwerp circulaire economie. Door steeds weer materialen toe te voegen aan een gebruikskringloop, wordt enerzijds de behoefte aan nieuwe grondstoffen verminderd en anderzijds de productie van afval. In de technische kringloop kunnen anorganische materialen, zoals nylon, polyester, kunststof en metaal, zonder kwaliteitsverlies worden gerecycled. In de biologische kringloop worden organische materialen, zoals linnen en bastvezels, aan het einde van hun levensduur teruggegeven aan de natuur. Dit is de basis van de vier trendthema's: ‘Make and Remake’, ‘Continuous’, ‘From Earth’ en ‘Nature Engineered’.
Nieuw is dat de Trend Space wordt gepresenteerd in hal 9.0. Circulaire economie kenmerkt ook de enscenering van Heimtextil Trends 23/24 zelf: Met het "Material Manifesto" verbindt het verantwoordelijke trendbureau FranklinTill zich tot een zo duurzaam mogelijke inrichting van het gebied met overwegend gerecyclede materialen en elementen, evenals een strikte afvalvermijdingsstrategie.
Materiaalbibliotheek
Een ander hoogtepunt is de BIBLIOTHEEK. Het werd gelanceerd in 2020 en is een materiaalbibliotheek voor functioneel textiel. De bibliotheek is ook online te vinden op www.textile-library.de. Voor Heimtextil 2023 verschijnt een gloednieuwe editie. De jury van de bibliotheek wordt uitgebreid met toepassingsexperts of interieurontwerpers. Exposanten met producten voor gebruik kunnen deze inzenden dat vervolgens zal worden geselecteerd door een panel van experts.
Evenementen
DecoTeam, de belangenvereniging van Duitse leveranciers van woontextiel, biedt in het kader van Heimtextil 2023 een omvangrijk evenementenprogramma aan. De focus zal liggen op het thema online marketing, met keynote speeches van Monika Winden en een aansluitende YouTube-workshop. Een paneldiscussie met interessante gesprekspartners zal ook spannende inzichten opleveren over de thema's duurzaamheid en social media marketing.
Hotellerie
Met de Heimtextil Conference Sleep & More krijgen bezoekers ook in 2023 een hoogwaardig lezingenprogramma aangeboden op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en hotellerie. Vier dagen lang spreken experts over de laatste bevindingen, ontwikkelingen en trends op het gebied van gezond slapen vanuit verschillende invalshoeken van de branche.
Jong talent
Met het programma "New & Next" voor jong talent krijgen jonge talenten en startende bedrijven de kans zich te presenteren in de omgeving van de internationale industrie. De frisse ideeën en producten van de exposanten van New & Next leveren een waardevolle bijdrage aan het veelzijdige Heimtextil-spectrum.
Bezoek de website voor meer informatie.
Geen nieuws missen?