Abonneren  Inloggen

Creatief ondernemer Ron Simpson op Printing Wonderland: ‘De verrassing geeft voldoening’

18 april 2023

Input voor ideeën is een must voor ambitieuze professionals. Die positieve inspiratie-shock krijg je in ieder geval van luisteren naar serie-ondernemer Ron Simpson. Of het nou gaat om de impact van artificial intelligence of het inzicht dat merken hele werelden zijn. En what about print?

PRINTmatters interviewde serie-ondernemer Ron Simpson in zijn kantoor in de A’DAM Toren in Amsterdam. Aanleiding is zijn aanwezigheid op het Probo-event Printing Wonderland op 24 november in Dokkum. Hij is co-founder van het horecasucces The Avocado Show, dat binnen een jaar uitgroeide tot een internationaal franchise- en lifestylebrand. Ook is hij initiatiefnemer van de inspiratiecommunity Skybox in de A’DAM Tower. Deze creatieve king of concepts staat bekend om zijn oog voor marketing, branding en strategie. Hij werkte samen met merken als Red Bull, Porsche en Bacardi, is veelgevraagd spreker en deelt zijn kennis graag, ook met jullie. Maak er gebruik van en schrijf je gauw in voor zijn Skybox-sessie op Printing Wonderland (zie onderaan dit artikel).

Zit het ondernemen in de genen?

‘Nee, mijn ouders zijn juist tegenovergesteld. Ze trouwden binnen 48 uur en zijn nu 48 jaar samen. Ze houden van huisje-boompje-beestje. Ze zijn wel erg creatief. Als jongste van de drie ben ik wat vrijer opgevoed. Ik was 6 toen ik in Nederland kwam wonen, sprak een beetje Engels, goed Hebreeuws en keek eigenlijk alleen naar Amerikaanse zenders. Dat maakte dat ik altijd met andere informatie kwam dan mijn leeftijdgenoten. Alles wat ik vet vond, kon ik hier niet kopen. Ik zocht en kocht Amerikaanse spullen en muziek. Ik keek naar New York, maar woonde in Nieuwegein. Vrij jong was ik al op zoek naar nieuwe dingen en stelde ik veel vragen. De gateway naar cool things zijn anderen, die deuren openen. Voor mij de aanleiding om op avontuur te gaan.’

Was dat gericht op een eigen handel?

‘Ondernemen is voor mij niet het hebben van een eigen bedrijf, maar gewoon dingen fixen. Ik wilde een cd uit Amerika, want je had nog geen Spotify, dus zoek je een muziekimporteur. Wilde je een bepaald petje van je favoriete rapper, dan ging je naar een kledingimporteur. Dat was mijn nieuwe normaal, verder kijken dan de winkel in het dorp. Voor mij was het oprecht geen handel, maar je krijgt interesse van anderen. Dat ondernemende gedrag leidde uiteindelijk tot een onderneming. Ik ging naar Tokio, terwijl iedereen naar de costa’s ging. Dan kom je met andere verhalen terug, zoals robotrestaurants.’

Restaurant The Avocado Show (Foto door JD Photography)

Welke ontwikkelingen zie jij in het reclamevak?

‘Er worden werelden gebouwd. Je gaat van alles bij elkaar naar niche. Bij winkels als De Bijenkorf en V&D moest alles onder één dak. Nu koop je sneakers in een sneakerstore met een omgeving van een sneakerstore. De beste zijn in één ding. Door internet is het aanbod zo groot, dat er keuzestress en behoefte aan duidelijkheid ontstaat. Die unificatie zie je in retail, maar ook in food. Vroeger was elke menukaart “the greatest hits”. Nu heb je een burgerbar, saladebar of avocadorestaurant. Die werelden worden gecreëerd in een fysieke wereld waar food, kunst en muziek samenkomen. Ook in de digitale wereld stap je in Red Bull- of Nikewerelden.’

Is er nog ruimte voor print?

‘Print op panden en in ruimtes zijn daarbij belangrijk. Digitaal schiet vooruit, oneindig bereik is mooi, maar we blijven mensen, willen duidelijkheid en nog steeds de beleving op feestjes en in winkels in fysieke ruimtes. Hier liggen kansen voor printprofessionals. Creëer voor jezelf de winnende pitch: waar blink jij in uit? Denk ook aan merk-activaties en beurzen.’

Wat kun je onze lezers meegeven over concepting?

‘De eerste vraag is wat een concept is. Voor mij start het met een idee, een inzicht, dat past op een bierviltje. Een concept is een idee van alle kanten bekeken en ‘bulletproof’ gemaakt. Als je dat concept neemt en je voegt er timing, budgetten en middelen aan toe, dan heb je een plan en ben je klaar. Als de bakker zegt dat hij meer brood wil verkopen en daarvoor een poster nodig heeft, is dat marketing, geen concepting. Een poster is een tool. De juiste vraag is waarom je niet genoeg verkoopt. Wees eerlijk. Concepting zou zijn: hoe word ik de meest unieke bakker ter wereld of in deze buurt?’

Gaan generaties Z en A nog iets qua print of sign meekrijgen?

‘Eerlijk? Ik denk dat we in de eindhalte, de winter van een bepaalde communicatie zitten. Het is 5 voor 12. Het is gezond om te stoppen met zaken waar je als mens kapot van gaat. Als je in Seoul een foto maakt van een winkelstraat dan zie je hoeveel er op je afkomt. Al die reclame is niet normaal. Alles probeert je aandacht te trekken. Precies hetzelfde gebeurt op social media, in deze ‘attention economy’. Je kunt het niet weghalen, ondanks dat het 80% van de tijd niet effectief is. We moeten stoppen met deze troep. De onnodige print, lichtreclames en digitale brij.’

Wat betekent dit voor het businessmodel van de printprofessional?

‘Print gaat de digitale en functionele component omarmen. Met metaverse en argumented reality kun je poespas toveren als het nodig is, en wanneer het niet nodig is, is het weg. Denk aan augmented reality-lenzen, dan zie je info die anderen niet zien. Denk aan een beurs of terras vormgegeven door een superdesigner waar je het geprinte beeld digitaal invult. Elk uur kan de beurs of het terras op zijn kop. En de buren zien het niet. Creëer mono/niche-werelden waar print juist belangrijker wordt. Reclame gaat misschien anders worden, maar print met een functie wint terrein. Alles valt te printen en te personaliseren. Functie kan een digitale component zijn, maar bijvoorbeeld ook akoestisch, antislip en isolerend zonder grote voorraden, juist meer on demand.’

Wat betekent kunstmatige creativiteit zoals Dalle of ChatGPT voor het reclamevak?

‘Alles. Artificial intelligence gaat geen slimme mensen vervangen, maar vervangt domme taken. Je moet je afvragen wat je zou kunnen als je een robot-assistent had. De spellingchecker heeft jou toch ook je baan niet gekost? Ik heb een prachtige oplossing gezien die ervoor zorgt dat iemand – in dit geval een tuinman – die slecht is in schrijven, perfecte appjes en mails kan sturen naar zijn klanten. Dat levert hem direct wat op. Pitchen zal hierdoor beter gaan. Iemand die visueel niets kan vormgeven, maar goed uit zijn woorden komt, vertelt een AI-tool wat hij wil. Dat komt er dan als een perfecte pitch uit. Zo wordt met ambacht creatie ingevuld. Je kunt zo 30% meer creativiteit verwachten. Stockfotografie is dood over een jaar. AI / DALLE creëert unieke beelden en je hebt nog niet te maken met rechtendiscussies. En hoe digitaler de wereld wordt, hoe meer we analoog, authentiek en dus ook print gaan waarderen.’

©KIRSTENVANSANTEN
De housewarming by Skybox (Foto door Kirsten van Santen)

Hoe zie je duurzaam ondernemen in de reclamewereld?

‘Er is één ding waar ik echt niet tegen kan: duurzaamheid om duurzaamheid. Sommige mensen zien niet eens waar het probleem ligt. Ik geef een onpopulair voorbeeld. Als je duurzame enveloppen bestelt en iets niet hoeft te bedrukken, maar je durft niet naar buiten te gaan zonder branding, want “ja, maar …”. Als iets energie of tijd kost, doet het wat. De meest duurzame versie van iets is niets. Duurzame packaging = geen packaging, zoals het zeepmerk Lush. We moeten stoppen met onzin. Met mijn duurzaamheidspet op kan ik heel goed aanwijzen wat er anders zou moeten. Maar met mijn merkenpet op geef ik je zo 15.000 opties om helemaal uit te pakken met een merk. Vaak minder duurzaam. Daarom gaan die twee zo moeilijk samen. Moet het wel, doe het the best way possible.’

Wat kan een printprofessional leren van The Avocado Show?

‘Branding beleeft een enorme opmars. Alles en iedereen is een merk. De gewone patatzaak op de hoek wordt niet meer gemaakt. Dat wordt iets als De frietbakkerclub. Alles wordt een merk en dat komt door social media. Vroeger had je restaurants. Wij hebben geen restaurant. Het is een merk. Verschil? Als je gegeten en gedronken hebt, lijkt het klaar. In een restaurant houdt het dan op. Maar bij The Avocado Show kun je een boek kopen of een trui, een sticker of pen. Wij zijn een merk en een merk kan merchandise maken. Daarom zetten wij extra % meer om als merk dan het gemiddelde restaurant. Printprofessionals kunnen ook merken worden. Voetballers en artiesten doen zelfs stoer met hun kappers. Het moet voor klanten stoer zijn om te zeggen dat ze met jouw bedrijf samenwerken, omdat je meer waarde biedt dan je buurman.’

Wat doet jouw bedrijf Skybox?

‘Kennisoverdracht is de rode lijn in de geschiedenis van de mens. Je leert van verhalen over successen en falen. Deze inspiratie geeft je een voorsprong van 10 jaar, door de tips en tricks van experts en ervaringsdeskundigen. Skybox is een inspiratie-community voor ambitieuze professionals, waarbij we in de breedste zin van het woord allerlei toffe thema’s en onderwerpen uitpluizen en jou de hele tijd nieuwe prikkels geven bij onze unieke events. Skybox cureert en verzamelt de kennis en verhalen van de pro’s, zodat je dat zelf niet hoeft te doen. En dat is fijn in een wereld waarin inspiratie, maar ook troep, overal is en je snel veel tijd verdoet aan scrollen. Tegelijk is het een plek die mensen verbindt. Kennis en inspiratie door verhalen en entertainment, contentshows, tijdschriften en live evenementen. Hoe dan ook, proberen we daarna te verbinden in discussies en prikkels te delen met elkaar, want dan wordt het leuk. Meer netwerken door meer prikkels, meer lachen en meer gestoorde voorbeelden.’

Hoe houd je focus met zoveel activiteiten?

‘Zorg dat je je tijd optimaal gebruikt. Als je wilt doen waar je gelukkig van wordt: doe waar je heel goed in bent. Kijk als printprofessional bijvoorbeeld wat je zelf doet en wat je wilt uitbesteden. Zodra het kan, ruil ik geld voor tijd. Ik weet ook wat ik niet kan en daarom heb ik teams die dat wel kunnen. Dat ontdek je door nieuwsgierig te zijn, niet bang, veel verschillende dingen doen, ook dingen die je niet leuk vindt. Dingen lezen die ik nooit zou lezen, naar mensen luisteren die ik nooit zou checken. Want de verrassing is vaak waar je het niet verwacht.’

Wondermagazine

Ron bedacht tijdens dit interview een gedrukt en geleverd tijdschrift, waarvan de uitgever naderhand op afstand op elk moment de inhoud kan wijzigen. Kan dat? Eén keer drukken en elke week actueel? Ik verklap niks, want het zou zo maar kunnen dat zo’n bijzondere productie op Printing Wonderland verkrijgbaar is.

Inspiratie in de Skybox

Op een fantastische locatie, de 10de verdieping in de A’DAM Toren in Amsterdam, verwelkomt Skybox bijna dagelijks ambitieuze professionals om inspiratie en connecties op te doen. Van interactieve sessies met iconische gasten tot netwerkfeestjes. Je hoort nieuwe ideeën, inzichten, inside info, lessen, succes- én faalverhalen van wereldmerken en toptalenten. Allemaal rondom de 5 gebieden: creative, business, society, personal en future.

The Avocado Show

The Avocado Show is een enorm horeca-succes. In 2017 opende de eerste locatie in Amsterdam. Ze serveren er ‘Pretty Healthy Food’, zoals ze dat zelf noemen. Mooi vormgegeven, heerlijk en eerlijk van duurzaam geteelde avocado’s. En nu al opereert het als franchiseformule in 5 landen en zijn er meer dan 20 vestigingen getekend. Bekijk vooral de korte docu over de ontdekkingsreis naar avocadotelers wereldwijd om te leren over de duurzame teelt.

Scan de QR-code of klik hier om jouw tickets te reserveren

Ook naar Printing Wonderland?

Het festival Printing Wonderland is exclusief toegankelijk voor printprofessionals. De klanten van Probo én lezers van PRINTmatters kunnen vanaf nu hun gratis tickets claimen voor dit unieke event in print. Inschrijven is noodzakelijk en kan voor 2 personen per bedrijf via het scannen van de QR-code hiernaast of deze link. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij.