Biosiel: Duurzamer en voordelig verzenden
Wie de afgelopen dagen de nieuwste editie van PRINTmatters in de bus heeft gekregen, heeft gezien dat deze verpakt was in de duurzame verzendverpakking Biosiel, de nieuwste ontwikkeling van direct mailspecialist Nic. Oud. Biosiel is een gamechanger in de postwereld. De sterke lichtgewicht papieren verpakking kan zo bij het oud papier. Niet eerder was het zo makkelijk om de keten verder te verduurzamen.
Deze eigen ontwikkeling van de onderneming in Heerhugowaard maakt de keten van poststukken voor uitgevers en opdrachtgevers van direct mail weer een stap duurzamer. Het materiaal, dat samen met een papierfabrikant is ontwikkeld, is een sterke lichtgewicht 35 grams-papiersoort, 100% recyclebaar, met een spannende lichte doorschijnendheid.
Voor uitgevers en opdrachtgevers van direct mail is er geen belemmering meer om over te stappen op het nieuwste verpakkingsmateriaal uit de keuken van directmailspecialist Nic. Oud. Een jaar werkte de onderneming aan Biosiel, het sterke 35 grams papier. ‘Wij sporen constant op alle fronten innovaties op om het proces te verbeteren en te verduurzamen. Deze innovatie gebeurde in samenwerking met een papierfabrikant’, zegt Ronald Bot, Head of Commerce bij Nic. Oud. ‘En uiteraard met onze eigen technische dienst hier in Heerhugowaard’, vult Sander Derlagen, verantwoordelijk voor sales en marketing, hem aan. ‘Daardoor is het nu mogelijk om op machines waar we PCR-folie om de poststukken aanbrengen, nu ook dit nieuwe dunne en sterke papier als verpakking te gebruiken.’
Investering in extra machine
Dat de onderneming vertrouwen heeft in de scoringskans van dit Biosiel wordt onderstreept met een nieuwe investering. Derlagen: ‘We hebben in Amerika een extra seal-machine besteld die ook Biosiel aankan, omdat we verwachten dat onze groei verder doorzet. De reacties op onze recent verstuurde direct mail naar bestaande klanten versterkt dat vertrouwen. Een aantal opdrachtgevers stapte meteen over van onze PCR-folie op het papieren Biosiel.’ Bot: ‘Op zichzelf is de veel door ons gebruikte PCR-folie ook al een duurzamere wijze van verpakken. Dat is gerecycled plastic dat opnieuw gebruikt wordt. PCR staat voor Post Consumer Recycled, dat samengesteld wordt op uit huishoudens, industrie en commerciële organisaties verzameld plastic.’
Grote stap in duurzaamheid
Bot vervolgt: ‘Met Biosiel zetten we echt een grote stap in het duurzamer maken van de verzendketen. Het zogenoemde “paperwrappen” doen we inmiddels jaar 8 en er zijn al miljoenen poststukken in verpakt. Maar dit is de 2.0-versie. Dunner, sterker en veel voordeliger dan de inmiddels bekende paperwrap.’ Derlagen: ‘We zijn blij dat we onze opdrachtgevers nu ook deze mogelijkheid kunnen bieden. Het verpakkingsmateriaal is 35 grams papier, heel dun. Dus licht in gewicht, maar tegelijk ook sterk. Als de wens er is, kan het ook in kleur bedrukt worden. Een mooi bijkomend effect is dat deze papiersoort chic oogt. En het geeft de ontvanger een bepaalde spanning, want dankzij de doorschijnendheid zie je wat er in zit, maar voor de details moet je het openen. De door ons – in samenwerking met een papierproducent – ontwikkelde soort hebben we uitgebreid getest op onze machines.’
Internationale verzending
Nic. Oud kan Biosiel ook voor verzending naar het buitenland toepassen. Bot: ‘Voordat je met een nieuwe verpakking op de markt komt, betrek je uiteraard alle belangrijke partijen, zoals in Nederland PostNL. Die testten Biosiel op hun sorteersystemen en hebben akkoord gegeven. Hetzelfde proces doorlopen we momenteel in landen als België, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië en Spanje, omdat wij ook veel post internationaal aanbieden. Je moet wel de spelregels in die landen volgen om ook daar probleemloos te kunnen aanbieden en verzenden.’
Serieus signaal
Derlagen: ‘Wij zien Biosiel als het alternatief voor folie-verzendverpakkingen, een duurzaam en betaalbaar alternatief. Betaalbaar is naast het duurzaamheidsargument voor veel opdrachtgevers uiteraard een belangrijk aspect. Veel duurzame folies, denk aan composteerbare folies, zoals maisfolie, zijn heel duur.’ Bot durft een indicatie te geven: ‘Voor een gemiddeld abonnementenblad ben je op jaarbasis per abonnee gemiddeld 50 cent meer kwijt dan met PCR-folie.’ Een klein bedrag om te helpen de wereld te verbeteren en een grote kans in de communicatie. Deze verzendwijze is een overduidelijk antwoord op de vraag vanuit de consument aan (verzendende) bedrijven om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De verzendverpakking draagt het Biosiel-logo dat benadrukt dat de afzender duurzaamheid van het verzendproces serieus neemt.
Duurzaamheid bij nic. oud
Nic. Oud zorgt ervoor dat er gemiddeld 20 keer per jaar voor de circa 9 miljoen Nederlandse brievenbussen een geadresseerd pakket of poststuk foutloos postaal verzendklaar wordt gemaakt, ruim 175 miljoen stuks verlaten jaarlijks de productiefaciliteit in Heerhugowaard. De onderneming heeft al jaren een actieve MVO-strategie (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Daartoe behoren ook alle stappen op het gebied van duurzaamheid, zoals groene energie door middel van 3700 zonnepanelen. Nic. Oud noemt zichzelf de groenste verpakker van de Benelux. Eigen ontwikkeling versterkt die positie. De introductie van Biosiel® betekent voor uitgevers en opdrachtgevers van direct mail dat in de keten van poststukken de toekomst weer een stap duurzamer wordt.
Volmondig ja!
Wijnkoperij Okhuysen uit Haarlem was de eerste partner van Nic. Oud die overstapte op Biosiel. Zo heeft onder andere hun gratis wijnmagazine Vinée Vineuse, dat naar zo’n 28.000 wijnliefhebbers in Nederland wordt verstuurd, inmiddels een Biosiel-jasje gekregen. Marc Keulen, manager algemene zaken: ‘Wij zijn erg blij met Biosiel. Ons bedrijf werkt al meer dan 15 jaar samen met Nic. Oud en toen zij ons Biosiel voorlegden, waren we direct enthousiast. Deze stap past perfect in onze bedrijfsvisie: onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden en het gebruik van plastic tot een absoluut minimum beperken. En het is niet alleen een duurzame keuze, het ziet er ook nog mooi uit.’
Biosiel® in het kort
- door Nic. Oud zelf ontwikkeld in samenwerking met een papierfabrikant
- gemaakt van papier
- 35 grams ultradun papier waardoor minder materiaalgebruik
- duurzaam en voordelig
- 100% recyclebaar
- doorschijnend
- ideaal voor verpakken en verzenden van zowel grote als kleine oplages
- geschikt voor magazines, brochures en kaarten
- een fraai en chic uiterlijk
- sterk beschermende kwaliteiten
Tekst Robbert Delfos | Fotografie Pim Ras
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nic. Oud
Geen nieuws missen?