Abonneren  Inloggen

‘Ondernemen op Champions League-niveau’

31 oktober 2023

Ondernemen is uit je comfortzone stappen, in mogelijk­ heden denken en alle hindernissen onderweg naar je doel één voor één overwinnen. Leeuwarder Foppe van der Veen is zo’n ondernemer die voor de volle 100% voor zijn doel gaat. Na jaren reclamemaker en conceptontwikkelaar te zijn geweest, mag hij zich nu ook creatief producent noemen van musical De Tocht.

Foppe was in zijn werk altijd al bezig met het vertellen van verhalen; het overbrengen van een boodschap om daarmee anderen te raken. Toen hij in 2016 kennismaakte met Madelène van Beuzekom – die zelf jarenlang als artiest over de wereld reisde met Holiday on Ice – vertelde zij over haar idee om een voorstelling op ijs te maken over de Elfste­dentocht. ‘Dat vond ik een mooi plan en samen gingen we ermee aan de slag.’

Champions League

‘De tocht van morgen’ ging eind dat jaar al in première en trok 12.000 bezoekers. ‘We voelden dat er meer in zat. De tranen spron­gen ons bij wijze van spreken na afloop nog niet in de ogen.’ Zijn eerste kennismaking met het theater was achteraf gezien een lakmoesproef. De twee wilden het verhaal beter uit de verf laten komen én het moest verteld worden aan heel Nederland. ‘Als je het verge­lijkt met voetbal, dan speelden we met onze eerste voorstelling op amateurniveau. Ons doel was de Champions League. En ik kan nu zeggen: daar spelen we in.’

Zelf is Foppe geen ster op de ijzers. ‘Maar ik ben wel gek op schaatsen’, voegt hij er snel aan toe. ‘Schaatsen is meer dan bewegen. Het heeft alles te maken met de prachtige Friese cultuur en verbinding. Op het ijs is iedereen gelijk; er bestaan geen klassen. Het is het summum van verbinding. Iedereen helpt elkaar; op het ijs is eigenlijk nooit ruzie.’

Samen sterker

De Elfstedentocht kent iedereen. In 1997 werd deze voor het laatst gereden en het is nu maar afwachten of we dit Friese evenement ooit weer in het echt gaan beleven. ‘Ook de Elfstedentocht verbindt. Je schaatst hem alleen, maar de finish haal je samen. Die verbroederende magie willen we laten voort­ leven en doorgeven aan komende generaties.’ Niet voor niets heeft de musical, die momen­teel in de Friese hoofdstad te zien is, als ondertitel ‘Samen maakt alles sterker’.

De stip op de horizon werd eind 2016 al gezet. Een groot spektakelstuk over de Elfstedentocht, dat moest het worden. ‘Madelène en ik spraken af dat als we hieraan begonnen, we het echt goed moesten doen. To the moon and back!’ Het duo had een omvang voor ogen die het inmiddels heeft gekregen. ‘Ik ben van mening dat je als ondernemer groot moet denken. Doe je dat niet, dan neem je namelijk met minder genoegen en dat wilden we niet. We focusten ons blind op het doel.’
Met een heel goed idee en barstensvol energie – maar ook met nul euro – was het wachten op de eerste investeerder. ‘Toen die zich meldde, vond ik dat fantastisch. Gewel­dig toch dat iemand geld in een project wil steken waarvan de toekomst nog onzeker is?’

zie voor info:
https://spektakel.musicaldetocht.frl/spektakelmusical-de-tocht/
Een scène uit de musical (Foto: Joris van Bennekom)

Vallen en opstaan

Zonder strijd geen overwinning. Dat geldt ook zeker voor Foppe en het inmiddels ontstane team om hem heen. ‘Natuurlijk kwamen we de nodige hobbels tegen. Als we echter alle apen en beren vooraf al hadden gezien, dan waren we er waarschijnlijk nooit aan begon­nen. Nu pakten we de hindernissen één voor één aan. Soms waren dat best uitdagende, waardoor we flink moesten puzzelen en scha­kelen. Denk aan corona en aan het feit dat de bouwgrond waar het theater op gebouwd zou worden, vervuild was en we naar een andere locatie moesten uitwijken.’

Dat ‘samen sterker’ ook vooral in het onder­nemerschap geldt, heeft de 40­jarige producent zeker ondervonden. ‘Als ik het soms wat minder zag zitten, dan was er een ander die beter in de wedstrijd zat. Die nam me dan op sleeptouw en zo ging dat ook andersom. We wisten dat het goed zou komen, we moesten alleen wel blijven ademen. Ook heb ik geleerd dat als je iets wilt, je moet beginnen en niet meer moet stoppen. Dat brengt je namelijk alleen maar spijt. Ik ben heel erg trots dat we altijd hebben “doorgebeukt”. We hebben ondanks een aantal lastige momenten nooit de handdoek in de ring gegooid.’

Volledig concept

Gelukkig kon Foppe zich tijdens het prestigieuze project niet alleen als producent ontwikkelen, maar ook als conceptontwikkelaar. ‘Als je 100 mensen op straat vraagt waar ze aan denken bij een voorstelling over de Elfstedentocht, dan krijg je 100 verschillende antwoorden. Daarom hebben we voor één centraal thema gekozen, maar met heel veel kleine verhalen daaromheen. Uiteindelijk willen we jongeren én ouderen raken en zal iedereen zich in het een en ander herkennen.’ Het verhaal van De Tocht begint en eindigt niet in de theaterzaal. ‘We hebben een app laten ontwikkelen waarmee we de Elfstedentochtkoorts van de bezoeker, vanaf 4 weken voor reservering, opbouwen. Zo ontvangt hij berichten over het weer, de ijsdikte en de ijsmeester houdt iedereen op de hoogte. Ook is er een podcast te beluisteren met een radio-uitzending met Dione de Graaff en ook oud-Elfstedentochtschaatsers, zoals Erben Wennemars, komen aan het woord.

Eenmaal bij het theater loop je de foyer in die is omgetoverd tot dorpsplein in Bartlehiem, een van de meest markante punten uit de Elfstedentocht. ‘Je waant je echt tussen het Friese volk.’ Op het plein is een restaurant en de kroeg ‘Kâld Kletske’, waar tevens dit zogenoemde biertje kan worden gedronken. ‘De aankleding van dit prachtige Friese plein en ook van de gevel van het speciaal hiervoor gebouwde theater is mede te danken aan de printkunsten van Probo. Enorm belangrijk, want de prints dragen enorm bij aan de beleving.’ Ook de creatieve prints van printprofessionals, zoals Frank Julius, Artitude en Haan Reclamewerk, leverden een grote bijdrage aan de belevenis van De Tocht. Dit benadrukt de kracht van samenwerken, want samen maakt alles sterker.

Tranen

Inmiddels is de musical in het speciaal gebouwde Friso Theater met een ijsvloer van ruim 2.000 vierkante meter in première gegaan (zie hieronder). ‘Het is momenteel dag en nacht hard werken, maar we gaan door. Af en toe valt het kwartje dat we echt iets heel gaafs op poten hebben gezet. Dan ben ik apetrots. Dat gevoel overvalt me dan ineens. En de tranen die we in 2016 niet in onze ogen voelden branden? Die zijn inmiddels meerdere keren over de wangen gerold.’

Musicalspektakel De Tocht

Het verhaal van De Tocht gaat over 5 Friese vrienden die elkaar door de jaren heen uit het oog zijn verloren. Ze hebben ooit afgesproken dat als er een Elfstedentocht komt, zij dan met zijn allen mee gaan doen. En dan komt eindelijk de tocht en treffen ze elkaar weer. De musical gaat over verbroedering, passie, afzien en keuzes maken. Vallen en opstaan, samen en alleen. Met een prachtig decor van de Friese elf steden én een draaiende ijsbaan rondom het publiek, is de musical in het speciaal gebouwde Friso Theater in Leeuwarden op 1 oktober in première gegaan. De musical is nog te zien tot 29 januari 2024.

Printing Wonderland

Over zijn ‘journey’ van idee naar musical komt Foppe van der Veen op Printing Wonderland bij Probo in Dokkum vertellen. Wat kan hij de printprofessionals meegeven nu hij creatief producent is? ‘Nu ik aan de andere kant van de lijn werkzaam ben, begrijp ik pas goed hoe complex het is om als klant zaken te organiseren richting een reclamebureau of printingpartner. In mijn presentatie zal ik daar dieper op in gaan.’

Schrijf je in

Het festival Printing Wonderland is exclusief voor print- professionals. Klanten van Probo én lezers van PRINTmatters kunnen hier hun gratis tickets claimen voor dit unieke event in print. Inschrijven is noodzakelijk en kan voor 2 personen per bedrijf. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij. Bezoek de website voor meer informatie.

Tekst: Susanne Hellendoorn | Foto boven: Foppe van der Veen, foto door Lucas Kemper