Vooruitblik FESPA Global Print Expo 2024
Van 19 t/m 22 maart 2024 keert FESPA Global Print Expo terug naar de Amsterdamse RAI. Op de beursvloer een overzicht van het aanbod aan printers en materialen voor de signmarkt, al laat drupa zich gelden waardoor een aantal hardwareleveranciers niet in Amsterdam aanwezig zijn. Er zijn verschillende onderwerpen waar je, als bezoeker, je voordeel mee kunt doen. We lichten er hier enkele uit.
Op moment van schrijven hebben nog niet alle standhouders aangegeven wat ze in Amsterdam zullen tonen. Zoals gemeld zullen er wat hardware betreft spelers ontbreken waaronder: Canon, Durst, Fujifilm en HP. Deze bedrijven willen zich op drupa concentreren. Daar staat tegenover dat Agfa besloten heeft wél naar Amsterdam te komen en drupa links te laten liggen.
Ook EFI heeft een stand geboekt in Amsterdam. Durst is niet helemaal afwezig, Vanguard, het submerk van Durst waarmee het middensegment van de markt wordt bediend, wordt door Vanguard-dealer Pixia getoond, inclusief de workflowsoftware van Durst. SwissQprint brengt zowel de Kundo als de Karibu mee naar Amsterdam. Die laatste is een roll-to-roll-printer met een afdrukbreedte van 340 cm die in 2022 werd vernieuwd.
‘Er is een groeiend aanbod van roll-to-roll- printers met UV-uithardende inkten’
Epson, Mimaki, Mutoh en Roland richten zich van oudsher met een deel van hun aanbod op de signmakers met roll-to-roll-printers op een breedte van 1,6 meter. Ze zullen zeker in Amsterdam aanwezig zijn. Brother, dat voorheen alleen DTG-printers en borduurmachines leverde, heeft sinds 2023 een 1,6 meter brede rollenmachine in het aanbod opgenomen: de Brother WF1-L640 foto boven), uitgerust met een eigen latex-inkt.
Dezelfde printer met de door Brother ontwikkelde inkten vinden we terug bij Roland als: Roland TrueVIS AP-640. Het grootse verschil lijkt te zijn dat Roland spreekt over resin (hars)inkt, wat feitelijk de correcte benaming is voor dit type inkt. Gezien de opbouw van de printer is het Roland die verantwoordelijk is voor de printerontwikkeling en levert Brother de printkoppen van eigen fabricaat en de eigen inkten voor de machine.
Bij Mimaki, Mutoh en Roland staan er nog steeds printers uitgerust met solventinkt op de stand. Daarnaast is er sprake van een groeiend aanbod van roll-to-roll-printers uitgerust met UV-uithardende inkten. De keuze voor de inkt wordt deels bepaald door de toepassingen waarvoor de printer moet worden ingezet. Zowel UV-inkt als latex-inkt zijn breder inzetbaar waar het gaat om hechting op andere kunststoffen dan pvc. Ze kunnen ook gebruikt worden met papieren beelddragers en worden vaker zonder laminaat toegepast.
Objectprinting
Een segment dat zich de afgelopen jaren sterk heeft ontwikkeld is die van het bedruk- ken van objecten. Je kunt daar in het btb- kanaal relatiegeschenken mee bedrukken, of give aways voor de consumentenmarkt in uiteenlopende oplages. Je kunt ook persoonlijke cadeaus maken, met oplage één. Dat laatste is door de coronapandemie in een stroomversnelling gekomen, toen veel web-to-print-bedrijven zich op deze markt hebben gericht.
Mimaki is in dit segment de aanbieder met het grootste marktaandeel en tot nu het uitgebreidste gamma aan printermodellen. Mutoh had lange tijd twee verschillende objectprinters in het assortiment. Daar kwam afgelopen najaar een derde bij met de introductie van de Mutoh XpertJet 1462UF. Deze printer heeft een tafel van 142 x 70 cm, de hoogteverstelling bedraagt hier 150 cm. Naast kleine objecten die je in een mal verzamelt, kunnen hier ook zaken als machine-afdekkappen mee worden geprint. Roland komt waarschijnlijk naar Amsterdam met, naast het bestaande aanbod, een nieuwe objectprinter waarvan de details nog ontbreken.
DTG en DTF
DTG, ofwel direct-to-garment, heeft de afgelopen 3 jaar gezelschap gekregen van een tweede digitale techniek: DTF, ofwel direct-to-film. Met beide technieken kunnen we een bedrukking aanbrengen op reeds geconfectioneerd textiel als t-shirts polo’s, petten, maar ook textieltassen, etc. De methodiek van DTF is niet nieuw en kennen we vanuit de zeefdruk waar het al jaren wordt ingezet. Het zeefdrukaandeel is hier vervangen door inkjet, waardoor nu ook heel kleine oplages of oplage één tot de mogelijkheden behoren.
De inzetbaarheid is niet helemaal gelijk. Voor bedrijfskleding, die bij hoge temperaturen wordt gewassen, voldoet de zeefdrukvariant beter. DTF kan op uiteenlopende textielsoorten worden toegepast, waar DTG gericht is op bedrukken op katoen of mengingen van katoen. DTF werd in het begin uitgevoerd met uit China afkomstige printers, met een vaak hogere storingsgevoeligheid. Sinds 2023 levert Mimaki een eigen DTF-printer die ook zeker in Amsterdam wordt getoond: de Mimaki TxF 150.
Personal Experience
Personal Experience is een onderdeel binnen de beurs dat vorig jaar zijn debuut beleefde. Het sluit direct aan op het printen van producten met een persoonlijk karakter. Er is plaats ingeruimd voor demo’s van vooral hard- en softwareleveranciers op dit vlak, waarbij de hele workflow vanaf bestellen tot afleveren voorbij komt. Er is ook een seminar met dit thema. Afgelopen jaar was de content hier deels op gericht om opdrachtgevers te doordringen van de mogelijkheden van persoonlijk drukwerk in marketingcampagnes. Het programma van dit jaar is op het moment van schrijven nog niet gepubliceerd.
SportsWearPro 2024
SportsWearPro werd al eerder aangekondigd als nieuw onderdeel op de FESPA Global Print Expo. Zoals de naam al zegt, is SportsWearPro gericht op kennisoverdracht op gebied van ontwerp, productie, marketing en gebruik van sportkleding, waarbij het duurzaamheidsaspect van het bedrukken van die kleding een belangrijke plek inneemt.
De scope is breder dan het (in)drukken op textiel en omvat de hele productieketen van textiel. Grote spelers als Nike maken al veel gebruik van digitaal bedrukt textiel bij het produceren van hun sportkleding. Met als belangrijke reden kortere aanleverketens, lagere voorraden, verminderd voorraadrisico en een kleinere carbon footprint.
SportsWearPro wordt deels gedragen door de standhouders die er aandacht aan zullen besteden. Daarnaast is er is op 21 maart een eendaagse conferentie waar sprekers uit verschillende geledingen van de textielmarkt de trends belichten vanuit verschillende invalshoeken. Net als bij Personal Experience is het niet alleen gericht op productiebedrijven. Ook textielinkopers en retailers kunnen tijdens het Engelstalige seminar meer leren over de trends.
Duurzaamheid
Inmiddels een vast onderdeel is de stand waar de duurzaamheidsontwikkelingen in de sector worden uitgelicht: de Sustainability Spotlight, met zowel teksten als video. Zaken die daarbij aan de orde komen zijn:
- Energiereductie.
- CO2-voetprint-faciliteiten en benchmarking.
- Certificeringssystemen: zowel zelfcertificering als extern gevalideerde systemen om waarde aan het bedrijf toe te voegen.
- Het voordeel voor merkeigenaren van het verminderen van Scope 3-broeikasgasemissies plus transparantie van de toeleveringsketen.
Andere vaste onderdelen zijn de European Sign Expo waar vooral halffabricaten, frames, verlichting, etc., worden aangeboden die in de signmarkt worden toegepast. Met dit keer weer een groter aanbod uit Azië.
Ten slotte is er de finale van de World Wrap Masters waarbij op de eerste 2 dagen de Europese finale plaatsvindt en op dag 3 en 4 de winnaars uit alle werelddelen tegen elkaar strijden.
Toegang
Voor bedrijven, die (club)lid zijn van FESPA Nederland, is de toegang bij het lidmaatschap inbegrepen. FESPA Nederland zal met een eigen stand aanwezig zijn. Niet-leden betalen 80 euro toegang. Voor deelname aan een van de seminars komen er kosten bij. Het complete overzicht is te vinden op www.fespaglobalprintexpo.com.
Tekst: Herman Hartman
Foto boven: Brother introduceerde vorig jaar de Brother WF1-L640.
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief