Abonneren  Inloggen

The Wilkins Group koopt nieuwste Komori verpakkingspers

9 juli 2024

Komori verkocht tijdens Drupa de nieuwste offset verpakkingsdrukpers GLX-740+CC Advance EX aan The Wilkins Group, wereldwijd leverancier van verpakkingen voor de retail, waaronder voedselverpakkingen. Tijdens Drupa draaide Komori dagelijks meerdere demo’s op deze zevenkleurenpers met inline dubbele coater.

Gekoelde en diepvriesvoedselproducten, kleding, producten voor persoonlijke verzorging, sieraden en andere luxeproducten en huishoudelijke artikelen: het zijn productcategorieën waarvoor The Wilkins Group vouwen andere kartonnen verpakkingen produceert in opdracht van klanten wereldwijd. Het bedrijf heeft zijn hoofdvestiging in het Britse Nottingham en heeft meer dan 500 medewerkers die ruim een half miljard euro omzet genereren. Ook zijn er nevenvestigingen in Azië. Tijdens Drupa raakte het management van The Wilkins Group zo enthousiast over de beursdemo’s op de Komori Lithrone GLX-740+CC Advance EX dat de aankoop van deze ‘beursmachine’ ter plekke plaatsvond en kon worden bezegeld.

De dagelijkse Drupa-demo’s op onder meer de zevenkleuren Komori Lithrone offset verpakkingsdrukpers, met inline dubbele coater, trokken veel bezoek.

Uitleg door The Wilkins Group

De Britse multinational schafte 18 maanden geleden ook al een Komori-pers aan. Op de bedrijfswebsite is over deze miljoeneninvestering het volgende te lezen: ‘Deze nieuwe toevoeging aan het portfolio helpt ons om de productiviteit verder te verhogen en de afwerking van onze verpakkingsproducten op een nog hoger niveau te krijgen. Zo kunnen wij onze leidende positie in de verpakkingsindustrie verstevigen. Bovendien bespaart deze machine energie en grondstoffen, vermindert de uitstoot van chemicaliën tijdens het drukproces en produceert deze machine stiller. Daarom sluit deze investering perfect aan bij onze duurzaamheidswaarden.’

Twaalfde Komori-aankoop

Productiedirecteur Bryan O’Dowd gaat er wat dieper op in: ‘Deze nieuwe verpakkingsdrukpers stelt ons in staat om de productiviteit met 30% te verhogen in vergelijking met de Komori zeskleurenpers die hij vervangt. De productieruns verlopen sneller, waardoor wij meer business kunnen aannemen en meer drukvellen kunnen verwerken. Wij werken al jaren met Komori samen en kennen het bedrijf als een betrouwbare partner. Deze machine is de twaalfde Komori-aankoop uit onze bedrijfsgeschiedenis.’

Officieel beeld van de Komori Lithrone GX-40 Advance: de nieuwste generatie offsetverpakkingsdrukpersen van de 101-jarige Japanse producent van printoplossingen.

GX-40: Komori’s nieuwste generatie offsetverpakkingspersen

De Komori GLX-740+CC Advance EX-versie, die aan The Wilkins Group is verkocht, behoort tot de nieuwe generatie GX-40 offsetverpakkingsdrukpersen van de Japanse producent van printoplossingen. De L staat hierbij voor het grotere formaat (70 bij 100 centimeter), de 7 voor de 7 gebruikte inktkleuren en CC voor de inline dubbele coater, waarmee het bedrijf verpakkingen inline kan voorzien van luxe afwerkingen. EX staat voor extra features op het gebied van duurzaamheid, waardoor het energiegebruik volgens Komori tijdens productie tot 18% daalt.

Next level verpakkingsdruk: kenmerken Komori GX-40

De GX-40 verpakkingsdrukpersen van Komori bevatten diverse kenmerken die positief uitwerken op zowel de snelheid en productiviteit, als duurzaamheid. Bij duurzaamheid gaat het om reductie van het energiegebruik én de CO2-uitstoot, en ook om een lager en soms zelfs weggevallen verbruik van chemicaliën. Dit alles wordt mogelijk door innovatieve technologie.

Enkele voorbeelden:

  • Super short make ready: de mogelijkheid om de machine heel snel van kleur te laten wisselen.
  • Autopilot: evenals andere Lithrone Advance-offsetpersen is deze verpakkingsdrukpers van Autopilot-functionaliteit voorzien: de operator kan met één druk op de knop de pers in werking stellen en zijn programma automatisch laten aflopen, waarbij hij meerdere jobs achter elkaar kan laten afdrukken. Dergelijke automatisering wordt steeds belangrijker.
  • Pdf-vergelijker: naast automatische kleur- en registercontrole bevat Autopilot deze unieke functionaliteit: tijdens het instelproces checken camera’s inline of de gedrukte vellen overeenkomen met de pdf. Als dat zo is, schakelt de pers automatisch over op productie.
  • Smart Color: ook in verpakkingen zien we de tendens van kleinere oplagen, sneller produceren, geen voorraden en just in time delivery.
Ook de inmiddels 85-jarige Yoshiharu Komori, president van Komori Corporation, deed meerdere dagen Drupa aan.

Met Smart Color kunnen verpakkingsdrukkers hun huidige insteltijden van gemiddeld – volgens Komori – 50 minuten drastisch inkorten. Dat zit zo: door het veelvuldige gebruik van PMS-kleuren in de verpakkingswereld zijn drukkers veel tijd kwijt met het omstellen van hun machines vanwege het mengen, goedkeuren en veranderen van de speciale inkten. Komori Smart Color-technologie leidt tot verbeterde kleurconsistentie en maakt het gebruik van speciale inkten in 90% van de gevallen niet meer nodig, zo stelt Komori. Zo komen verpakkingsdrukkers tot een snellere en beter planbare productie en persbenutting, maar ook tot een lagere milieudruk, minder papier- en inktkosten en dus een hogere winstgevendheid.

Foto boven: Poseren na de aankoop van de Komori verpakkingsdrukpers die tijdens Drupa dienst deed. V.l.n.r.: Bryan O’Dowd (productiedirecteur The Wilkins Group), Naomasa Hasimoto (directeur Europa, Komori), Aron, Justin en André Wilkins, Steve Turner, Ulrich Sause en Gareth Wheeldon. De bijna 80-jarige André Wilkins (vierde van rechts) heeft een enorm aandeel gehad in wat The Wilkins Group nu is.

Tekst: Wim Danhof | Fotografie: Komori Corporation


Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen?

Neem een proefabonnement en kies voor nalevering