Abonneren  Inloggen

Control Media werkt met GOC aan een robuuste basis

2 januari 2025

‘Je kunt als bedrijf nog zo hard groeien, maar als de basis niet stevig staat, dan val je om.’ Dat stelt Leon van Nunen, eigenaar en directeur van Control Media, over het opleiden van je personeel. GOC ontwikkelde voor zijn medewerkers in de nabewerking een doorlopende leerlijn, met een basis- en vervolgopleiding. Dat had meteen een positief effect, zo meldt Van Nunen. We spraken hem over de strategische koers van Control Media en het belang van goed opleiden.

Hoe draait Control Media?

‘De markt is moeilijk, maar wij blijven groeien, alhoewel het ook hier nu rustiger is dan normaal. Sinds een aantal jaren daalt in Nederland de marktvraag naar handelsdrukwerk met 8 tot 9% per jaar (in termen van te drukken papiervolume). Het aantal opdrachten stijgt, maar de opdrachten worden gemiddeld steeds kleiner, en uitgaven krijgen gemiddeld minder pagina’s. Die marktkrimp heeft waarschijnlijk te maken met de verder gestegen kosten om drukwerk te kunnen maken en verzenden, en met de digitalisering van het mediagebruik.’

Wat verklaart jullie langjarige groei?

‘Ten eerste focus: wij zijn helemaal ingericht op het internetdrukken en hebben gekozen voor met name vier producten: flyers, folders, brochures en garenloos gelijmde boekjes. Orders die hier in grote volumes binnenkomen en op verzamelvellen worden gedrukt moeten vaak een dag later de deur alweer uit. Onze workflow is dan ook verregaand geautomatiseerd. Wij werken snel, efficiënt en flexibel. Dat komt ook door een platte organisatiestructuur, met teams die snel schakelen en goede service bieden. Zo komt een klant met vragen bij ons direct in contact met iemand die verstand heeft van drukwerk.’

Hoe kijk je naar de toekomst van Control Media?

‘In een krimpende markt voor handelsdrukwerk blijven wij groeien door ons marktaandeel te verhogen. Tevens zien we steeds meer werk van de offline markt naar de online markt gaan. Verder verwachten wij dat binnen tien jaar al het handelsdrukwerk in dit bedrijf digitaal wordt geprint. Dat is de beste manier om onze processen nog verder te automatiseren, want nabewerkingsprocessen kun je in het digitale drukken integreren; na het drukken in dezelfde lijn snijden of nieten: daarvoor heb je digital print nodig. Wij investeren ook al in die automatisering van de nabewerking: ik heb onlangs een Horizon verzamelhechter aangeschaft die in lijn wordt geplaatst met een Canon ProStream inkjetprinter.

Die verschuiving naar digital print wordt versterkt doordat inkjet tot steeds hogere oplages een rendabel alternatief is voor offset. Ik zie aan die ontwikkeling nog lang geen einde. Temeer omdat ook de gemiddelde oplages blijven dalen. Bovendien zullen die belachelijk hoge prijzen voor inkjetinkt ooit ook wel eens dalen, toch? We praten over een kannetje water met een beetje pigment erin. Maar die inkjetinkt moet je inkopen bij de leverancier van de machine: dat is gekoppeld. We praten over een nog steeds heel afgeschermde markt.’

Een van de opgeleide medewerkers in de nabewerking bij Control Media

Slechts 6% van je 125 medewerkers werkt op kantoor. Op de productievloer heb je dus nog veel ‘handjes’ nodig?

‘Veel handmatig werk gebeurt nog in de nabewerking na het offsetdrukken, en deels ook nog na het digitale drukken: de werkzaamheden rondom het snijden, vouwen en nieten van het handelsdrukwerk.’

Hoe kom je aan die medewerkers?

‘Dat was aanvankelijk een groot probleem. Tijdens corona liep het aantal medewerkers noodgedwongen terug van 125 naar 75. Het was een zwaar gevecht om daarna weer mensen terug te werven. Advertenties op Indeed en in lokale kranten: het leverde bijna niets op. Anderhalf jaar geleden heb ik alle reclameregisters open getrokken. Adverteren in bushokjes, op radiokanalen, op Poolse websites, flyeren in het centrum van Roosendaal. We hadden een landingspagina gemaakt waar geïnteresseerden slechts hun naam en telefoonnummer of e-mailadres hoefden achter te laten. Ineens had ik 125 sollicitanten in twee weken tijd! Ik had wat te kiezen. Het voelde surrealistisch.’

Maar dat van de straat geplukte personeel was dus ongeschoold. Hoe leid je ze op?

‘Er gaan geen grafische vakmensen meer vanaf de opleidingen binnenvallen, of hooguit één per jaar. We moeten ze dus rekruteren uit de mensen die in deze omgeving wonen. 80% van die aanwas is immigrant. We moeten deze mensen zelf opleiden. Daarmee hebben wij jarenlang geworsteld; met buddyconstructies, etc. Toen was ik er klaar mee. Er moest een serieus plan komen. Ik benaderde GOC. Vervolgens is in goede samenspraak met Hans Saedt een doorlopende leerlijn tot stand gekomen.

Deze bestaat uit een algemene grafische basis­ opleiding en een gespecialiseerde opleiding voor het snijden, vouwen en nieten. In die tweede opleiding zit ook een stukje praktijk. Het echte praktijkleren organiseren wij zelf. Dat doen wij met inbreng van ervaren medewerkers die de problemen die wij hier intern meemaken, van binnenuit kennen.’

Hoeveel tijd neemt deze doorlopende leerlijn in beslag?

‘De algemene basiscursus omvat vier dagdelen en de vervolgopleiding vijf dagdelen. De totale looptijd van die negen halve cursusdagen is ruim drie maanden. Het inpassen van die dagdelen in een drieploegenrooster is ingewikkeld. Dat geldt zeker voor de eerste lichting van zestig tot zeventig medewerkers, die 1,5 jaar geleden instroomden. In januari 2025 starten we deze doorlopende leerlijn opnieuw, deze keer met twaalf nieuwe medewerkers.’

Wat verwacht je qua niveau van het personeel in onder meer de nabewerking?

‘Per proces, bijvoorbeeld het vouwen, identificeren wij alle relevante functies. We houden in een matrix bij wat iemand kan en niet kan. Niet elke individuele medewerker hoeft alle functies van een proces te beheersen, maar met de verschillende medewerkers samen moeten we die matrix wel vol zien te krijgen. Als jij als medewerker A in staat bent een grote oplage in te stellen en draaiende te houden en je kunt kleine storingen oplossen, dan ben ik al erg blij. En hoe meer procesfuncties een medewerker beheerst en daarmee flexibeler inzetbaar is, hoe meer hij kan verdienen, want diens waarde voor het bedrijf neemt daarmee toe.’

Wat is het tot nu toe behaalde effect van de doorlopende leerlijn van GOC voor de nabewerking bij Control Media?

‘Dat effect is bijzonder positief. De storingen en reparaties aan machines zijn al drastisch gedaald. Onze interne monteur meldde dat deze situatie tijdens de GOC-opleidingen letterlijk elke week beter werd. Het aantal klachten daalt er ook door, zo blijkt uit onze klachtenregistratie. Kijk, ons bedrijf was al geoptimaliseerd qua machinepark en workflowautomatisering. Daar heb je dan je maximum op, zeg ik als bedrijfskundige. Maar ook mensen vormen een belangrijk onderdeel van je bedrijfssucces. Door de invloed van deze GOC-opleidingen zien wij de arbeidsproductiviteit verder stijgen.

Bovendien investeren wij als Control Media ook aanzienlijk in onder meer goede huisvesting voor buitenlandse medewerkers en leuke teambuildingsactiviteiten. Dat bevordert ook weer de werksfeer en samenwerking. Door dit hele palet op het gebied van personeelsbeleid werken wij toe naar topteams, met daarin medewerkers die verantwoordelijkheid nemen. Dat is heel belangrijk: je kunt als bedrijf wel hard willen groeien, maar als die basis niet stevig staat, valt alles om.’

Inhoud GOC-leerlijn voor nabewerkers

Kees Ligthart is bij Control Media als hoofd planning en logistiek ook nauw betrokken bij de GOC-opleidingen voor medewerkers in de nabewerking. ‘Mensen die hier nieuw binnenkomen hebben nul grafische ervaring. Ze starten bij de inpak en gaan later werken aan bijvoorbeeld de vouwmachine. Ze hebben geen idee hoe een grafisch bedrijf in elkaar zit. De grafische basisopleiding gaat in op vragen als: wat is offsetdrukken? Wat is digitaal drukken? Wat is de looprichting van papier? In de vervolgopleiding wordt dieper ingegaan op het snijden, vouwen en nieten. De theorie, en al een klein beetje praktijk.

­Vragen die dan aan bod komen zijn bijvoorbeeld: als tijdens het vouwen de folder kromtrekt, waar kan dat aan liggen? En: waarom ontstaat er een scheurtje in de vouwlaag en wat kun je eraan doen? Wij willen van de medewerkers een beetje grafische vakidioten maken. In het algemeen leidt dat tot meer beleving bij de medewerkers. En door het certificaat dat ze ermee behalen voelen ze zich ook serieus genomen. Wij geven daarmee naar die medewerker aan: ook jij bent belangrijk in dat totale productiepproces.’

Over Control Media

Als grote handelsdrukker haalt Control Media 80% van zijn omzet uit webshops, waaronder enkele grote internetdrukkers uit Nederland, Duitsland en België. Ook de eigen webshop staat garant voor een groot omzetdeel. Met 125 medewerkers genereert het bedrijf uit Etten-Leur een omzet van ruim 35 miljoen euro. Het machinepark bestaat uit drie 8-kleuren Heidelbergpersen, velleninkjet met de Canon varioPRINT iX 3200 en rotatie-inkjet met de Canon ProStream. In de nabewerking draaien 7 snijmachines, 10 verzamelhechters en 15 vouwmachines. Control Media kijkt alweer naar verdere uitbreiding van de productie. Zo wordt volgend jaar waarschijnlijk een 10-kleurenoffsetpers toegevoegd voor het inline aanbrengen van vernis.

Foto boven: In een productiehal van 10.000m² verwerkt Control Media een kleine 200.000 orders per jaar. Rechts directeur-eigenaar Leon van Nunen, links hoofd planning en logistiek Kees Ligthart.

Tekst: Wim Danhof / Fotografie: Pim Ras.


Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.